Hoge score punctualiteit

Geplaatst op 18 augustus 2017 10:00

“Als ik ’s middags de toeter van de boot hoor, hoef ik niet eens op de klok te kijken,” vertrouwde een inwoner van Harlingen me laatst toe. “Het is óf twintig over twee, óf het is drie uur.” En dat is natuurlijk prachtig om te horen. Het blind vertrouwen in het stipt op tijd vertrekken van de schepen.

Het tijdstip van vertrek en de reden van eventuele vertraging wordt dagelijks bijgehouden door de bemanning in het scheepslog. We hebben dus een goed overzicht van de vertrektijden. Dat vinden we zelf belangrijk, omdat we onze reizigers een zo betrouwbaar mogelijke dienstregeling willen bieden. Maar ook onze concessieverlener, vindt dit belangrijk. Jaarlijks controleert de overheid of onze schepen op tijd vertrekken. Afgesproken is, dat minimaal 95% van alle afvaarten op tijd moet vertrekken. Daarbij wordt een marge aangehouden van tien minuten. Dat biedt ons bijvoorbeeld de mogelijkheid om indien nodig even te wachten op een vertraagde aansluitende trein.

In 2016 verzorgden we voor bijna 765.500 passagiers de overtocht. Hiervoor werden 7.231 afvaarten van de snel- en veerdienst ingezet. Dit waren 166 afvaarten méér dan het jaar ervoor. In 2016 bedroeg het aantal vertraagde afvaarten op de lijn Vlieland 0,26% (0,58% in 2015). Op de lijn Terschelling bedroeg dit aantal 0,34% (0,75% in 2015). Hierbij werden niet meegerekend de afvaarten die uitvielen vanwege overmacht. Onder overmacht verstaan we vertraging als gevolg van buitengewone omstandigheden zoals extreme weersomstandigheden, extreme waterstanden, ongepland onderhoud aan rijks bruggen, zware ijsgang en dichtgeslibde vaargeulen.

Met een resultaat van 99,66% afvaarten die op tijd vertrokken op de lijn Terschelling en 99,74% op de lijn Vlieland, scoren we zeer hoog op punctualiteit en betrouwbaarheid. Je kunt er inderdaad dus echt praktisch de klok op gelijk zetten! Een resultaat waar we trots op zijn en wat we dit jaar hopen te evenaren, dan wel te verbeteren.

Paul Melles
Directeur

Reageer op dit bericht

Wij stellen uw inhoudelijke reactie zeer op prijs. We lezen alle reacties maar kunnen niet garanderen dat op iedere reactie een persoonlijk antwoord volgt. Uw suggesties nemen we vanzelfsprekend mee in onze bedrijfsvoering. Reacties worden niet op dit Blogboek gepubliceerd.

Naam: *

E-mail adres: *

Reactie: