Wie bepaalt de tarieven van Rederij Doeksen?

Geplaatst op 14 april 2014 10:46
Ms Friesland

Ms Friesland

Nu er eindelijk een einde is gekomen aan de strijd om de lijn naar Terschelling en de rust op het wad is teruggekeerd, borrelen er hier en daar ongeruste geluiden op. “Benieuwd hoe duur de overtochten van Doeksen nu worden.” “Daar gaat de prijs van het ticket!”Als EVT niet meer vaart, zullen jullie je tarieven wel weer omhoog gooien.” Een greep uit de ongeruste en soms zelfs boze reacties, die we lazen op Twitter.Er bestaan veel misverstanden over de tarieven die Doeksen hanteert.  De gedachte dat wij zomaar onze tarieven omhoog kunnen gooien – áls we dat al zouden willen – is een ernstige en veelgehoorde misvatting. Wij bepalen onze tarieven namelijk niet zelf.

Tarieven door overheid vastgesteld en gecontroleerd
Onze veerboottarieven zijn in de jaren negentig door het ministerie van Economische Zaken vastgesteld. Tijdens de periode van het Openbare Diensten Contract (ODC) werden de tarieven  vervolgens jaarlijks verhoogd met de nationaal geldende Landelijke Tarieven Index (LTI, voorheen beter bekend als de OV-index*). Deze index werd jaarlijks vastgesteld door het ministerie van I&M en gecontroleerd door het parlement.  In de nieuwe situatie zijn onze tarieven vastgelegd in concessieafspraken en worden ze gecontroleerd door de overheid.  Van willekeurig omhooggooien van onze prijzen kon, kan en zal dus geen sprake zijn.

Tarieven zijn marktconform
Betaalt u te veel voor uw overtocht? Wie onze tarieven vergelijkt met andere veerdiensten op de wadden moet hier ‘nee’ op antwoorden. Volgens een vergelijkend tarievenonderzoek van Ecorys een aantal jaren geleden, was Doeksen relatief gezien zelfs de goedkoopste aanbieder. Het instituut zette toen de tarieven van Teso (Texel), Wagenborg (Ameland en Schiermonnikoog) en Doeksen (Terschelling en Vlieland) naast elkaar op basis van het aantal te varen kilometers.

Recent werden deze bevindingen nog eens bevestigd door onderzoek van  econoom Martinus Kosters (zie Leeuwarder Courant, 1 maart 2014). Hij berekende eveneens het tarief per gevaren kilometer, maar nu vergeleken met veel meer Europese  waddenrederijen.

Veerdienst Prijs per km
Texel 0,30
Vlieland 0,39
Terschelling 0,33
Ameland 0,62
Schiermonnikoog 0,64
Borkum Eemshaven 0,88
Borkum Emden 0,40
Juist 1,12
Nordeney 0,81
Spiekeroog 2,01
Amrum 0,42
Föhr 0,71

Rederij Doeksen vaart op de Waddeneilanden die het verst uit de kust liggen. Daardoor is het veertarief van Rederij Doeksen relatief hoog, maar niet “te hoog” of “te duur”! Wij strijden al lang tegen de mythe dat onze tarieven te hoog zouden zijn. Vaak wordt de vergelijking met veerdiensten op andere eilanden gemaakt – ten onrechte, zoals ik net heb aangetoond.

De overtocht kost geld, maar het is dus een marktconform tarief.  Wij zorgen ervoor dat de reiziger waar voor zijn geld krijgt, met goede, veilige schepen die een betrouwbare dienstregeling varen, in zomer én in winter – ook wanneer het passagiersaanbod zeer gering is. En met goede voorzieningen, zoals o.a. verwarmde, rookvrije vertrekhallen op alle locaties, een contactcenter dat zeven dagen per week geopend is voor vragen van reizigers en gratis WiFi.

Superacties verleden tijd?
De komst van EVT met het €5 euro-tarief voor een enkele reis werd door veel reizigers (begrijpelijk) als zeer sympathiek omarmd. De tarieven van Rederij Doeksen werden daardoor bijna automatisch als ‘te duur’ en ‘monopolistisch’ gekwalificeerd. Het kan de consument helemaal niets schelen of dergelijke tarieven wel of niet uitkunnen voor het bedrijf. Een feit is echter dat dergelijke tarieven helemaal niet uitkunnen en op termijn de continuïteit van de veerdienst bedreigen.  Dit werd ook realiteit, omdat zowel EVT als TSM onrendabele afvaarten moesten schrappen. Hierdoor dreigden de eilanders, die ’s winters afhankelijk zijn van een betrouwbare verbinding met de wal, de klos te worden.

De Superacties (vanaf € 4 p.p. naar Terschelling) werden als laatste middel ingezet (bij wijze van prijswapen) om zo veel mogelijk marktaandeel van onze concurrent terug te winnen en te behouden. Het € 4 p.p. was een zeer aanlokkelijk dumptarief, maar dus bepaald geen tarief waarvan een gezonde veerdienst het jaar rond kan bestaan.

De tarieven van Rederij Doeksen zijn marktconform, zoals uit de eerder genoemde onderzoeken blijkt. De dumptarieven zullen verleden tijd zijn, maar we blijven komen met aantrekkelijke kortingsacties. Daarnaast willen we meer gaan werken met vanaf-prijzen, zoals onze concurrent ook deed. De plannen hiervoor worden op dit moment verder uitgewerkt.

Samengevat
Samenvattend kan ik ongeruste eilandgangers geruststellen: de tarieven kunnen  (en zullen) niet omhoog schieten. De overheden zullen  erop toezien dat onze tarieven op een voor de reiziger aantrekkelijk en voor ons gezond niveau blijven. Dat is belangrijk voor de reizigers, voor ons bedrijf en voor de eilanden Terschelling en Vlieland. We zullen dan wel geen dumptarieven  meer voeren, maar er blijven – net als voorheen – regelmatig aantrekkelijke acties en arrangementen komen om hiermee de diverse doelgroepen te bedienen.

Paul Melles
Algemeen Directeur Rederij Doeksen

 

* LTI / OV-index: Een gewogen gemiddelde van kostenstijgingen van bijvoorbeeld brandstof en loonkosten in het openbaar vervoer in Nederland.

Reageer op dit bericht

Wij stellen uw inhoudelijke reactie zeer op prijs. We lezen alle reacties maar kunnen niet garanderen dat op iedere reactie een persoonlijk antwoord volgt. Uw suggesties nemen we vanzelfsprekend mee in onze bedrijfsvoering. Reacties worden niet op dit Blogboek gepubliceerd.

Naam: *

E-mail adres: *

Reactie: