Bij een veerdienst gaat het om ‘betrouwbaarheid’ en ‘continuïteit’, in plaats van ‘stunten’ en ‘gratis’

Geplaatst op 18 oktober 2012 13:12

Paul Melles, directeur Rederij Doeksen (Foto: Mike Bink)

Paul Melles, directeur Rederij Doeksen (Foto: Mike Bink)

Door Paul Melles, directeur Rederij Doeksen

Vandaag breng ik u belangrijk nieuws: onze rederij wil de betrouwbare dienstregeling blijven uitvoeren, meerdere keren per dag, iedere dag, iedere week, iedere maand, het hele jaar door. Jazeker, ook tijdens de natte, rustige herfstmaanden en de koude, nog rustiger wintermaanden wanneer de Waddenzee is dichtgevroren.

Ik zie u denken: “Maar Paul, dat is toch geen nieuws, dat is toch een bekend gegeven?” Inderdaad, bij Rederij Doeksen is dat zo. Voor ons geen nieuws, maar in de actualiteit van het waddenvervoer is het dat wel. Helaas, moet ik er eerlijk gezegd bij zeggen. Diezelfde actualiteit noopt dat ik mij nog maar eens tot u richt met de echte feiten over een betrouwbare veerdienst.

En dan nog een tweede nieuwtje: gratis zullen wij het niet maken. Maar daarover straks meer.

Eerst dus maar eens die feiten. Voor het garanderen van een betrouwbare veerdienst, in dit geval tussen Harlingen en Terschelling en Vlieland, hebben de Rijksoverheid en de eilandgemeenten strikte afspraken gemaakt met Rederij Doeksen. De afspraken staan in een speciale overeenkomst, die Openbare Dienstcontract (ODC) wordt genoemd, met rechten en zeker ook met plichten. Zo is vastgelegd dat er een continue dienstregeling moet zijn met de juiste frequentie, elke dag weer. Deze, onze, veerdienst moet daarbij ook nog voldoen aan een heel eisenpakket, zoals het hebben van een professioneel apparaat en een complete vloot, inclusief verplichte reserveschepen. Bovendien wordt er veel geïnvesteerd in goed opgeleide en daardoor betrokken medewerkers.

Altijd varen
Wat velen als de gewoonste zaak van de wereld ervaren, is dat Rederij Doeksen de veerdienst altijd – het hele jaar door – dient uit te oefenen, dus ook in de verliesgevende periodes, zoals herfst en winter. Daarnaast is een bepaalde frequentie vastgesteld (hoe vaak per dag) en dat levert dan een compleet en klantvriendelijk rooster van afvaarten op.

Het zal u duidelijk zijn dat er drukke seizoenen en stille seizoenen zijn, met beter renderende overtochten en met verliesgevende overtochten. Kort en goed: de zomermaanden leveren een veerdienst als Doeksen het rendement op dat nodig is om de stille maanden door te komen. Ook dat hoort erbij: we varen ook bij slecht weer of bij ijsgang, als er maar een handvol reizigers aan boord is. Afspraak is afspraak.

Dan kan je het idee opperen om die onrendabele vaarten door een ander te laten over nemen. Een onzinnig idee. Feit is dat je de ene onrendabele vaart niet kunt compenseren met de andere. Waar het juist om gaat, is dat een onrendabele vaart wordt gecompenseerd door een rendabele, drukke vaart. Zo ziet het hele business model van een professionele veerdienst eruit, zeker als je te maken hebt met de verplichting van een openbaar dienstcontract.

Een betrouwbare veerdienst onderhouden is meer dan alleen varen (en verstek laten gaan!) als het je uitkomt. Wat zou er gebeuren als wij onze veerboten voor een aantal maanden uit de vaart zouden nemen voor onderhoud? Denk u eens in wat de gevolgen zouden zijn! Wij komen onze afspraken na en leggen onze schepen in de winter níet aan de kant. Bij onderhoud en onverhoopte uitval is er altijd back-up: het hele jaar door wordt de dienstregeling uitgevoerd.

Eerlijke prijzen
Dan zou ik nog even bij u terug komen over het aspect ‘gratis’. Ook hier weer even een belangrijk feit: de tarieven die we hanteren worden gecontroleerd door de overheid. Het zijn marktconforme prijzen, die er voor zorgen dat wij het hele jaar door een betrouwbare en efficiënte dienstregeling kunnen uitvoeren en investeringen kunnen doen, óók met het oog op de toekomst. Daar gratis varen of stunttarieven tegenover stellen, kan alleen worden gezien als korte termijn gewin, dat de continuïteit van de publieke dienst van/naar de eilanden in gevaar brengt. Tien dagen extra passagiers trekken is een grappig marketing-trucje; het staat in geen enkele verhouding tot 365 dagen een serieuze dienstregeling voeren. Voor mij is gratis niet aan de orde; wij vinden het veiligstellen van de continuïteit veel belangrijker. En volgens mij u ook.

Met het uitvoeren van deze dienstregeling hebben wij geen enkele moeite, daar hebben wij ons immers bewust mee akkoord verklaard. Het is ook wat wij willen. Waar wij wel moeite mee hebben is als anderen zomaar de krenten uit de pap pikken in de zomermaanden, die voor onze continuïteit in met name de wintermaanden zo belangrijk zijn. De continuïteit die zo cruciaal is voor de veerverbinding waar eilanders en gasten op moeten kunnen vertrouwen.

En daar gaat deze blog dan ook vooral over. Het besef over en het belang van de veerdienst Terschelling-Harlingen en Vlieland-Harlingen als een publieke dienst die er altijd moet zijn. Daarom ook kijken we reikhalzend uit naar de zitting van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB), waarbij we definitieve zekerheid over onze concessie hopen te krijgen. Dat lijkt de actualiteit van morgen, maar als u de column goed leest, is het de actualiteit van vandaag.

Reageer op dit bericht

Wij stellen uw inhoudelijke reactie zeer op prijs. We lezen alle reacties maar kunnen niet garanderen dat op iedere reactie een persoonlijk antwoord volgt. Uw suggesties nemen we vanzelfsprekend mee in onze bedrijfsvoering. Reacties worden niet op dit Blogboek gepubliceerd.

Naam: *

E-mail adres: *

Reactie: