De prijs van de overtocht

Geplaatst op 8 augustus 2012 08:05

Onlangs hoorde ik twee passagiers tijdens een overtocht gezellig praten over hun tripje naar de Wadden. De reizigers kenden elkaar niet, maar hadden duidelijk voorpret. Toen alle plannen voor de dagen op de eilanden waren doorgenomen, kwam het op de prijs van de overtocht. De discussie die ontstond, is min of meer klassiek. Kort samengevat: de ene reiziger vond dat het glas half leeg was, de ander zag het als half vol.

De één vond zijn kort voor vertrek geboekte retourticket van € 25,06 aan de dure kant. “Dat meen je niet, ik vind het een echt koopje”, wierp de ander tegen. “Hoe lang ben je voor dat geld onderweg? En vergeet niet: ze hebben voor dat geld wel veerboten te kopen en te onderhouden, net als terminals en veiligheidsvoorzieningen, WiFi aan boord, noem maar op…”

Duur of goedkoop: wie heeft er nu gelijk? De discussie duikt al jaren bij tijd en wijle op. En als je het aantal passagiers vermenigvuldigt met een gemiddeld reistarief, dan dansen al snel de eurotekens voor de ogen. Daar zal Doeksen vast dikke winst op maken, zeggen sommigen dan al snel. Kort en goed: Doeksen is een bedrijf, dat het geld voor investeringen in vloot en voorzieningen zelf zal moeten verdienen, daar komt geen subsidie aan te pas. En natuurlijk wil een bedrijf winst maken, om gezond te blijven en continuïteit te bieden. En om te investeren in wat wij ondubbelzinnig het allerbelangrijkste aspect vinden van een veerdienst op Terschelling en Vlieland: veiligheid! Die is ons alles waard en wij hebben ook geen moeite om hier een groot deel van onze inkomsten in te steken.

Maar wat veel mensen niet weten, is dat de overheid duidelijke beperkingen stelt aan het rendement, zeg maar de winst. In de officiële concessie aan Rederij Doeksen wordt een acceptabel maximumpercentage genoemd. De overheid controleert dus de cijfers van Doeksen en als de winst buitensporig zou zijn (wat sommigen wel eens beweren), dan volgen er maatregelen.

Maar hoe zit het dan met de jaarlijkse tariefsverhogingen? Waarom stijgen de prijzen elk jaar, is het bestaande prijspeil niet voldoende om uit de kosten te komen en wat winst te draaien? Het antwoord zal u wellicht verbazen: de stijging volgt secuur een landelijke lijn die door veel OV-bedrijven wordt gehanteerd.

De tarieven voor volgend jaar worden elk jaar (licht) verhoogd met de landelijke zogeheten OV-index, die is samengesteld uit informatie van het Centraal Planbureau en het Centraal Bureau voor de Statistiek. De index geeft aan wat de gemiddelde kostenstijging is in het openbaar vervoer en ook Doeksen conformeert zich hier aan. Overigens worden onze voorstellen voor de nieuwe tarieven altijd voorgelegd aan de Commissie Bootdiensten, waarin de gemeenten Terschelling en Vlieland, het ministerie van Infrastructuur en Milieu zitting hebben. Kortom: de rederij draait niet willekeurig aan de tariefknoppen om het financiële plaatje wat op te vrolijken, het is een transparant proces!

Maar waarom moet een retourkaartje van de reiziger uit het begin van deze blog € 25,06 kosten en niet – bijvoorbeeld – € 10 of € 20? Voor een beoordeling van de tarieven – fair of niet – moet je eigenlijk een kijkje achter de schermen nemen. Want de prijs van een ticket dient veel meer kosten te dekken dan alleen die van de brandstof en van het personeel aan boord en aan de wal.

Met de aankoop van het ticket betaalt u voor een overtocht met een comfortabel en veilig schip met kinderfaciliteiten en uitstekende horeca. Voor het gebruik van comfortabele, overdekte, rookvrije en verwarmde wachtruimtes, voor de diensten van een contactcenter waar medewerkers uw vragen beantwoorden en boekingen regelen, zeven dagen per week. En inderdaad, van de ticketopbrengst investeren wij ook in zaken als gratis gebruik van WiFi aan boord en in de wachtruimtes, de ontwikkeling en bouw van nieuwe schepen, de ontwikkeling van ICT-applicaties voor bijvoorbeeld online boeken en de vingerscan. Doeksen investeert uit de ticketopbrengsten tevens in extra services, zoals de bel- en sms-service als afvaarten uitvallen en zelfs in de ontwikkeling van milieuvriendelijker voortstuwingsmogelijkheden.

Er zijn nog veel meer kosten die je niet direct terugziet. Omdat Doeksen verplicht is de uitvoering van afvaarten tijdens het winterseizoen te garanderen, moeten wij backup faciliteiten bieden. Extra veerboten achter de hand houden, extra bemanningen paraat hebben die in geval van storingen opgeroepen kunnen worden, het kost allemaal geld. En hoewel het niet wettelijk verplicht is, houden wij ook extra materieel en mensen achter de hand om in piekperioden en zeker ook in zware vorstperioden en bij sneeuwval de eilanden maximaal bereikbaar te houden. Wij investeren graag in de betrouwbaarheid van de dienstregeling. Wij voelen ons zeer verantwoordelijk voor het in stand houden van verbinding met de wal, ook onder barre weersomstandigheden! Dat is niet alleen een kwestie van goed organiseren en van goede backup-voorzieningen. Betrouwbaarheid is het gevolg van uitstekend onderhoud – en dat heeft natuurlijk ook zijn prijs.

Reageer op dit bericht

Wij stellen uw inhoudelijke reactie zeer op prijs. We lezen alle reacties maar kunnen niet garanderen dat op iedere reactie een persoonlijk antwoord volgt. Uw suggesties nemen we vanzelfsprekend mee in onze bedrijfsvoering. Reacties worden niet op dit Blogboek gepubliceerd.

Naam: *

E-mail adres: *

Reactie: