Beroepscollege bespoedigt behandeling zaak concessie Waddenveren

Geplaatst op 8 juni 2012 11:54

Rechter honoreert verzoek Rederij Doeksen

Het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB) in Den Haag behandelt nog dit jaar het beroep dat EVT, Spathoek NV en Waddentransport hebben aangetekend tegen de veerdienst-concessies voor Rederij Doeksen en Wagenborg Passagiers Diensten. Het CBB bespoedigt hiermee de procedure, zo laat het weten in reactie op een verzoek van Rederij Doeksen dat graag snel duidelijkheid wil in deze slepende kwestie.

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft op 24 mei 2011 twee concessies verleend voor de veerdiensten tussen het vasteland en de vier Friese Waddeneilanden. De concessies, die gelden voor 15 jaar, zijn toegekend aan de rederijen Doeksen en Wagenborg.

Tegen de beslissing van de minister heeft onder meer EVT bezwaar aangetekend. In die procedure heeft Schultz van Haegen in maart van dit jaar bepaald dat de bezwaren ongegrond zijn.

EVT heeft vervolgens beroep aangetekend bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven tegen de concessie van Rederij Doeksen. De beslissing van het CBB is finaal; er is daarna geen enkel hoger beroep meer mogelijk. Het College kan, als onderdeel van de beroepsprocedure, eventueel besluiten om de zaak voor advies voor te leggen aan externe instanties. De beslissing voor een dergelijke eventuele procedure ligt overigens geheel bij het College en niet bij de partijen in het conflict. Hoe dan ook, behalve de behandeling bij het CBB zal er geen verdere rechtsgang meer mogelijk zijn.

De zitting van het CBB is dus nu vervroegd en zal in het vierde kwartaal van dit jaar nog plaats vinden.

Over de concessies
De minister heeft de concessies toegekend zodat de eilanders en bezoekers zijn verzekerd van reguliere, betaalbare en betrouwbare verbindingen gedurende het hele jaar. Schultz van Haegen zei bij het toekennen van de concessies: “Het nieuwe concessiestelsel zorgt ervoor dat de continuïteit van de verbindingen gewaarborgd is, dat reders efficiënt werken en een goede service aanbieden tegen een betaalbare prijs.”

Eén concessie is verleend aan Rederij Doeksen voor de veerdiensten tussen het vaste land en de Waddeneilanden Terschelling en Vlieland. De tweede concessie is verleend aan de Rederij Wagenborg voor de veerdiensten tussen het vaste land en de Waddeneilanden Ameland en Schiermonnikoog.

Doeksen en Wagenborg verzorgden de veerdiensten tussen het vastenland en de vier Friese eilanden al op basis van Openbare Dienstcontracten (OD-contracten). Om de continuïteit van personenvervoer (zonder subsidie) te garanderen, is een concessiestelsel opgezet. In de concessie garandeert de reder een keur aan diensten die van belang zijn voor reizigers en de bevolking van het eiland. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de garantie van de overtocht via het ter beschikking hebben van een complete, deugdelijke vloot aan schepen. De concessie regelt ook de prijzen die de reder kan hanteren. Concessiehouder Doeksen levert ook essentiële zaken als een ziekenboeg, een ijsbreker, een terminal en een klantenservice die zeven dagen per week bereikbaar is. De reder krijgt hiervoor het exclusieve recht tot het verrichten van de veerdiensten terug.

In de concessie zijn onder andere voorschriften opgenomen om de kwaliteit van de veerdiensten te waarborgen. De waardering die klanten geven, is daarbij de belangrijkste graadmeter. Daarnaast is in de concessie opgenomen dat consumentenorganisaties en gemeenten jaarlijks advies uitbrengen over de vervoersplannen van de reders. De concessieperiode bedraagt 15 jaar. Daarna zal een openbare aanbesteding plaatsvinden.

Reageer op dit bericht

Wij stellen uw inhoudelijke reactie zeer op prijs. We lezen alle reacties maar kunnen niet garanderen dat op iedere reactie een persoonlijk antwoord volgt. Uw suggesties nemen we vanzelfsprekend mee in onze bedrijfsvoering. Reacties worden niet op dit Blogboek gepubliceerd.

Naam: *

E-mail adres: *

Reactie: