Een miljoen online boekingen!

Geplaatst op 14 maart 2012 04:43

Miljoenste online boeker bij Rederij Doeksen. Foto: Joachim de Ruijter

Miljoenste online boeker bij Rederij Doeksen. Foto: Joachim de Ruijter

We hebben een prachtige mijlpaal bereikt: sinds de invoering van onze boekingssite hebben we 1 miljoen boekingen mogen verwerken. Eén miljoen maal ‘enter’, een miljoen maal een betalingsbewijs. Een miljoen maal voorpret, het idee van een lekker lang weekeinde op de eilanden. Als je daarover nadenkt… het is ook een miljoen keer Oerol, Brandaris, het Wrakkenmuseum, de haven… En een miljoen keer de vuurtoren op Vuurboetsduin of even banjeren in Oost-Vlieland.

Een miljoen boekingen via onze site… Dat is bijna evenveel als wanneer alle 1,1 inwoners van de provincie Limburg bij Doeksen digitaal een overtocht zouden hebben geboekt. Of evenveel als wanneer alle 500.000 inwoners van Den Haag een keer naar Terschelling én een keer naar Vlieland zouden zijn geweest. Veel…

Stel je voor dat al die mensen hun overtocht aan de balie of per telefoon hadden geregeld. Hoewel iedereen welkom aan de balie is, was dat toch minder vlot afgehandeld. En telefonisch boeken zou ongetwijfeld flinke wachtrijen hebben opgeleverd. Daarom is de mijlpaal op het gebied van digitale boekingen ook het bewijs van de kracht van efficiënt en kostenbesparend werken. Tegelijk past het vlot online boeken bij Doeksen ook helemaal in het verwachtingspatroon van de moderne consument. In dat opzicht is het grote aantal boekingen via de site het bewijs dat deze voorziening in een enorme behoefte voorziet.

Lange tijd kon de reiziger bij Rederij Doeksen uitsluitend (en alleen telefonisch) boeken voor de eerste afvaart van de sneldienst. Voor alle andere afvaarten gold: bleek de afvaart vol, dan moest de rest van de reizigers gewoon wachten op de volgende afvaart. Dat probleem werd verholpen in 2006, bij de lancering van onze online boekingssite. Vanaf dat moment konden reizigers voor alle afvaarten boeken, zowel voor de snel- als de veerdienst. Reizigers hadden daarmee de garantie, mee te kunnen op de geboekte afvaart.

De invoering van de boekingssite heeft Rederij Doeksen ook bedrijfseconomische voordelen opgeleverd, die grotendeels ten goede komen aan de reiziger. Zo kunnen wij door het boekingssysteem beter inschatten hoeveel capaciteit nodig is en dat opent de weg naar ‘vraaggestuurd varen’. We kunnen dus zo secuurder sturen op bezetting, wat extra belangrijk is geworden sinds de maximumcapaciteit per afvaart omlaag is gebracht; een maatregel die meer ruimte (want minder passagiers) aan boord van onze schepen heeft gebracht.

Sinds 2006 zijn de online boekingsmogelijkheden steeds uitgebreid en verbeterd. In 2011 werd bijvoorbeeld de mobiele boekingssite gelanceerd (http://m.rederij-doeksen.nl) In de nieuwste versie van de boekingstool op internet – die vanaf vandaag online is – hebben we veel suggesties van reizigers meegenomen. Zo is de zogeheten boekingsflow – de volgorde in stappen die de reiziger in het systeem zet – eenvoudiger en logischer geworden. Boeken is hierdoor nog eenvoudiger, efficiënter en sneller geworden. Ook hebben wij belangrijke opties toegevoegd. Zo kunt u nu ook andere producten online bijboeken, zoals een CO2-neutraaltoeslag (zie blog ‘Een kleine bijdrage voor een groene wereld’). Op termijn komen hier nog andere opties bij, zoals bustickets en horecavouchers.

Nu wilt u vast weten wie die miljoenste boekers waren. Dat waren de heer en mevrouw Gravemaker uit Hilversum. Zij ontvangen een lang weekend Terschelling of Vlieland (naar keuze) voor zes personen, met accommodatie bij WestCord Hotels. De familie Gravemaker wordt goed verwend, bijvoorbeeld met een cadeaupakket uit onze nieuwe winkel in Harlingen (bent u daar trouwens al eens binnen geweest?) met onder meer cranberrycompôte, -wijn, -zeep, fietsrouteboekjes en meer. De heer Gravemaker was blij verrast met de prijs. Hij kan niet wachten om snel weer eens naar de eilanden te gaan. Maar voor wie geldt dat nou niet?

Reageer op dit bericht

Wij stellen uw inhoudelijke reactie zeer op prijs. We lezen alle reacties maar kunnen niet garanderen dat op iedere reactie een persoonlijk antwoord volgt. Uw suggesties nemen we vanzelfsprekend mee in onze bedrijfsvoering. Reacties worden niet op dit Blogboek gepubliceerd.

Naam: *

E-mail adres: *

Reactie: