De veerdienst in de ‘ijstijd’: ‘Hallo, hier Nova Zembla’

Geplaatst op 3 februari 2012 19:11

We weten allemaal wat er gebeurt als het begint te vriezen. IJs beheerst het openbare leven, de schaatsen gaan onder en iedereen geniet. Het weer heeft ook effect op de uitvoering van de veerdiensten van en naar de eilanden. Omdat het ijs in de Waddenzee elke dag wat meer aangroeit, heeft Rederij Doeksen de dienstregeling aangepast. De ontwikkeling van de ijsgang wordt nauwlettend in de gaten gehouden in Harlingen, maar vooral aan boord van de veerboten.

Er dreef de afgelopen dagen al zoveel ijs in de vaarroute, dat maatregelen niet konden uitblijven. Eerst zijn alle afvaarten van de sneldienst tussen Terschelling, Vlieland en Harlingen geschrapt. Dat was noodzakelijk, omdat de snelboten met veel hogere snelheid varen dan de veerboten. Dat geeft een grotere kans op schade door het ijs. Het motorkoelsysteem op dit type schepen kan door het ijs verstoppen, waardoor de motor kan uitvallen. Bovendien kunnen de waterjets problemen krijgen met losse ijsschotsen.

Maar daar bleef het niet bij. Vanaf zaterdag 4 februari varen de veerboten alleen nog bij dag; twee keer heen, twee keer terug. Richard de Vries, hoofd Operationele Zaken bij Rederij Doeksen, legt uit waarom deze vrij unieke maatregel (voor het laatst genomen in 1996) noodzakelijk werd. “Het groeiende ijs duwt de betonningen – de boeien – langs de vaarroute steeds verder uit positie; uiteindelijk kunnen ze onder het ijs raken. De kapiteins willen in deze situatie graag goed zien wat ze doen, zodat de veerboten geen betonningen kunnen raken.” Voor de goede orde: de veerboten kunnen nadrukkelijk tegen een stootje, al kunnen ze na de winter rond de waterlijn wel weer een verfje gebruiken.

Het zijn de kapiteins die, onderling overleg en in ruggespraak met de wal, de situatie permanent beoordelen. Richard: “Als ik ze onder deze omstandigheden tijdens een overtocht bel, dan nemen ze op met ‘Hallo, hier Nova Zembla’. Ik weet dat ze het werk onder deze omstandigheden boeiend vinden en ook sommige klanten kopen speciaal een kaartje omdat de overtocht nu zo bijzonder is. Maar ik weet ook dat voor hen uiteindelijk de veiligheid voor alles gaat.”

Hoewel het terugschroeven van de dienstregeling niet plezierig is voor wie de oversteek echt moet maken (de keuze uit overtochten is nadrukkelijk beperkt) heeft het weinig tot geen effect op het leven op de eilanden. Richard: “Auto’s en goederen kunnen gewoon mee, de bevoorrading van de eilanden blijft op peil.”

Op den duur kan de ijsmassa wel steeds groter worden en massieve platen vormen, met schotsen en brokken. “Dan zullen de Friesland en de Vlieland tussen de wal en de eilanden in colonne gaan varen. Mocht het daarna nog flink blijven vriezen dan laten we de schepen alleen tijdens vloed gezamenlijk varen.”

En daarna? Richard kent de situatie alleen van verhalen van oudere collega’s. Ruim twintig jaar geleden was het zover gekomen dat de Waddenzee vrijwel geheel dicht zat en dat de veerdienst gestaakt werd. “Dat zal niet gauw gebeuren. Maar als het gebeurt, dan is heel Nederland sowieso al in rep en roer. Want dan heeft het wel genoeg gevroren om een echte Elfstedentocht mogelijk te maken!”

De actuele vaarschema’s zijn op de website te raadplegen.

Reageer op dit bericht

Wij stellen uw inhoudelijke reactie zeer op prijs. We lezen alle reacties maar kunnen niet garanderen dat op iedere reactie een persoonlijk antwoord volgt. Uw suggesties nemen we vanzelfsprekend mee in onze bedrijfsvoering. Reacties worden niet op dit Blogboek gepubliceerd.

Naam: *

E-mail adres: *

Reactie: