24 Uur per dag ziekenreizen per sneldienst: De ‘levenslijn’ met Harlingen

Geplaatst op 29 februari 2012 09:47

Kapitein Jacob van der Pol

Kapitein Jacob van der Pol

Wonen en recreëren op een eiland heeft talloze prettige kanten, daarover zijn eilanders en “badgasten” het eens. Maar als er serieuze medische problemen zijn, dan zijn de voorzieningen op het eiland niet altijd toereikend. Gelukkig is de sneldienst van Rederij Doeksen uitstekend voorbereid op spoedvervoer van Terschelling naar Harlingen. 24 uur per dag is er een bemanning paraat, klaar om uit te varen als een zieke of gewonde snel via Harlingen naar het ziekenhuis in Leeuwarden moet.

De sneldiensten Koegelwieck en Tiger zijn – buiten de te varen dienstregeling – permanent beschikbaar voor deze ‘ziekenreizen’. In veel gevallen (zo’n twee tot driemaal per week) kunnen de patiënten overdag mee op de reguliere afvaarten, maar gemiddeld ruim 50 maal per jaar is ook in de avond of nacht een snelle overtocht noodzakelijk. Een kapitein, een stuurman en een machinist worden dan op aangeven van een arts via de Brandaris opgepiept.

Daarbij kan het gaan om een botbreuk of om een andere niet-levensbedreigende zaak, waarbij evengoed snel vervoer gewenst is. Bij een hartinfarct of een ander ernstig medisch feit kan een helikopter worden ingeschakeld. De huisarts op het eiland neemt daarbij de beslissing, dikwijls in overleg met de ambulancemedewerkers en het ziekenhuis in Leeuwarden. In extreme noodgevallen en wanneer de snelboot niet voorhanden is, kan een beroep worden gedaan op de boot van de KNRM op Terschelling. “Bij slecht weer varen we altijd uit, al gaat het tussen Terschelling en Harlingen soms flink tekeer bij windkracht 8!”, zegt Jacob van der Pol, eerste kapitein op de sneldienst.

“Het moet altijd snel”, weet Jacob, die geregeld met de ‘pieper’ op het nachtkastje slaapt. “Wij zijn in zo’n geval echt de levenslijn tussen Terschelling en Harlingen. Er is aan boord van onze snelle schepen een aparte ruimte (ziekenboeg), met de apparatuur die je ook in de meeste ambulances aantreft. Daar kan de patiënt tijdens de tocht goed door een arts worden verzorgd, op een brancard, met zaken als zuurstof en een AED-defibrillator binnen handbereik. Alle bemanningsleden hebben overigens BHV-training gehad; we hebben meer dan eens moeten assisteren wanneer een patiënt onwel werd.”

Jacob, die al ruim 21 jaar op de sneldienst vaart, heeft in de loop van de jaren de nodige bijzondere patiënten vervoerd. “Uiteraard hebben wij ook heel wat zwangere vrouwen vervoerd, zeker sinds bepaald is dat bevallingen per definitie in het ziekenhuis moeten plaatsvinden. We hebben er heel wat gehad bij wie de bevalling toch sneller vorderde dan eerst gedacht. Eén keer kwam de huisarts tijdens zo’n nachtelijke vaart bij mij, met de woorden ‘het komt, het komt’. We zijn een tijdje stil gaan liggen op de vaarroute tot het kind geboren was, waarna we zijn teruggekeerd naar Terschelling. De bevalling was goed gegaan, het kind en de moeder waren kerngezond.”

Jacob en zijn collega’s zijn zich zeer bewust van het belang van hun werk voor de eilanders en gasten. Het kan best zwaar zijn: het kan immers voorkomen dat je buren, familie of een collega in een noodsituatie moet vervoeren. En wie pieperdienst heeft, moet dichtbij zijn auto blijven en mag tijdens een verjaardagsfeestje geen borrel nemen, ook als er geen patiënt is. “Een tijdje terug moesten we razendsnel een jongetje met een acute blindedarmontsteking wegbrengen. Dat was zogezegd kantje boord en wij zijn dan ook oprecht blij dat hij het heeft gered. Op zo’n dag hebben we extra voldoening van ons werk!”

Reageer op dit bericht

Wij stellen uw inhoudelijke reactie zeer op prijs. We lezen alle reacties maar kunnen niet garanderen dat op iedere reactie een persoonlijk antwoord volgt. Uw suggesties nemen we vanzelfsprekend mee in onze bedrijfsvoering. Reacties worden niet op dit Blogboek gepubliceerd.

Naam: *

E-mail adres: *

Reactie: