Wonderlijk

Geplaatst op 8 februari 2011 16:13

In de Leeuwarder Courant van gisteren lezen we dat EVT een nieuw schip in de vaart gaat brengen. Nou ja nieuw…. Het gaat om een schip uit 1988 dat nu op het Duitse Wad vaart onder de naam Schleswig-Holstein. We vinden de aanschaf ondernemend, maar vooral ook wonderlijk. Zeker nadat vorig jaar rond deze tijd de “nieuwe Willem Barentsz” werd aangekondigd die er uiteindelijk nooit is gekomen. Waar de Willem Barentsz volgens EVT (zie hun website waar het bericht nog altijd te vinden is) nog voldeed aan “de allerhoogste eisen van veiligheid en betrouwbaarheid”, kan dat van de Schleswig-Holstein bepaald niet gezegd worden.

Het schip is gebouwd voor het extreem ondiepe en kalme vaargebied van het oostelijke Duitse Wad en niet voor de zeecondities die wij in ons vaargebied hebben. Moderne reddingsmiddelen ontbreken en het voorschip is extreem laag en open – en dus erg nat. En snel is anders. Het schip heeft erg weinig voortstuwingsvermogen en zal naar schatting ruim twee uur nodig hebben voor een oversteek.

Wonderlijker nog is het feit dat de vermeende aankoop van de Schleswig-Holstein van de Duitse rederij W.D.R. – door EVT omgedoopt tot “Spathoek” – geen certificaat van deugdelijkheid zal verkrijgen van de Nederlandse autoriteiten. Althans…. als EVT de wens heeft dit schip conform de wet als “veerboot”  te exploiteren. Volgens de wet is een veerboot een schip voor het vervoer van meer dan 12 personen in combinatie met voertuigen op meer dan twee wielen. Op de Waddenzee moet een veerboot die nieuw is in het vaargebied aan veel eisen voldoen, waaronder gescheiden machinekamers en een waterdichte indeling volgens de zogenoemde 2-compartiment lekstabiliteit. Aan beide criteria voldoet de Spathoek niet en er bestaat ook geen  overgangsregeling meer. Daarmee is het uitgesloten dat de Spathoek wordt goedgekeurd als veerboot.

Dat betekent in praktijk dat EVT de Spathoek tot de concessie verleend is, kan inzetten als vrachtschip of als passagiersschip maar daarna alleen nog als vrachtschip. Zodra de concessie verleend is, mogen derden immers geen voor iedereen openstaand personenvervoer meer aanbieden. Het concessiebesluit wordt naar verwachting nog dit jaar genomen en dan mag de Spathoek, buiten de bemanning, nog maar 12 personen vervoeren. Wij begrijpen de voorgenomen investering dan ook niet.

Reageer op dit bericht

Wij stellen uw inhoudelijke reactie zeer op prijs. We lezen alle reacties maar kunnen niet garanderen dat op iedere reactie een persoonlijk antwoord volgt. Uw suggesties nemen we vanzelfsprekend mee in onze bedrijfsvoering. Reacties worden niet op dit Blogboek gepubliceerd.

Naam: *

E-mail adres: *

Reactie: